Lucidní snění - dobrodružství ve spánku, které musíte zažít

Kategorie: Výběr matrace


Zaujala vás problematika snů a snění? Pak vás určitě bude zajímat, co je to lucidní snění. Jde totiž o velmi zvláštní jev, který umožňuje prožívat vědomé snění.

Zatímco běžné sny nás vtahují do prostředí, kde nemáme kontrolu nad děním, lucidní sny nám umožňují stát se aktivními účastníky a tvůrci nového snového světa. Jaká je podstata lucidního snění, jak ho dosáhnout a jaký je jeho vliv na psychiku?

Má také souvislost se spánkovou paralýzou? A co spánková hygiena? Mohou být nápomocné také matrace, lůžkoviny a postele, jestliže chceme pozitivně ovlivnit kvalitu našich snů? Pokusme se společně najít odpovědi.

Obsahžena sní

Co je lucidní snění

Lucidní snění – co to je? Jde o stav, kdy si spící osoba uvědomuje, že sní, a může aktivně ovlivňovat dění ve snu. Slovo lucidní pochází z latiny, ze slova lucidus, což znamená jasný nebo světelný. Vystihuje tak pocit jasnosti a vědomí, který se objevuje během těchto snů. Fenomén lucidního snění byl popsán již ve starověkých textech, ale až v moderní době se stal předmětem seriózního vědeckého zkoumání.

Lucidní snění - jak na to?

Jak vyvolat lucidní snění? Existuje několik technik, které mohou zvýšit pravděpodobnost výskytu lucidních snů. Podívejme se na ně podrobněji.

  • Kontrolu reality můžete provádět jednoduše. Během dne pravidelně zkoušejte jednoduché testy, které vám pomohou uvědomit si, zda sníte nebo jste bdělí.
  • Může jít například o pokus prostrčit prsty skrz dlaň druhé ruky nebo přečíst text na stránce dvakrát po sobě (ve snu text mizí).
  • Další metoda je založena na opakovaném ujišťování se před usnutím, že si budete vědomi, že sníte. Můžete si třeba několikrát zopakovat větu, že při příštím snění si uvědomíte, že sníte.
  • Jak se naučit lucidní snění jinými způsoby? Například takto, po přibližně pěti hodinách spánku se probuďte na 20-30 minut, poté se vraťte zpět do postele s úmyslem vstoupit přímo do lucidního snu.
  • Meditace před spaním může pomoci zklidnit mysl a zvýšit vědomí.
  • Vizualizace konkrétního snového scénáře také slouží k dosažení lucidního snění.

Je samozřejmě mnohem více známých technik, jak na lucidní snění, tyto však patří k nejpopulárnějším.

Pozitivní vliv lucidního snění

Lucidní snění otevírá dveře do světa plného nejrůznějších prožitků. Může pomoci při překonávání nočních můr. Pokud se vám zdá špatný sen, můžete ho vědomě změnit a proměnit ho v příjemný zážitek. V bdělém snu se meze fantazie nijak neomezuje. Vyzkoušejte si tak nové aktivity, které by v bdělém stavu byly nemožné, a inspirujte se i v běžném životě.

Lucidní snění může posloužit ke zlepšení psychického zdraví, jako nástroj pro zvládání úzkosti, deprese a posttraumatické stresové poruchy. Umožňuje také ponořit se do hlubin vlastní mysli a lépe porozumět svým emocím a myšlenkám. Výzkumy ukázaly, že procvičování fyzických dovedností ve snech zlepšuje reálné dovednosti, například sportovní výkony.

Lucidní snění a spánková paralýza

žena která nemůže usnoutSpánková paralýza je stav, kdy je člověk při usínání nebo probouzení dočasně neschopen pohybu. Tento jev může působit hrozivě, ale není nebezpečný.

Spánková paralýza často souvisí s REM fází spánku, kdy dochází k živým snům. Někdy bývá spojena s lucidním sněním, protože zvýšené vědomí během REM spánku může vést k prožití tohoto stavu. Spánkovou paralýzu někdy doprovázejí halucinace a pocit úzkosti. I když je spánková paralýza nepříjemná, trvá obvykle jen několik minut. Pokud ji zažíváte, zkuste se soustředit na hluboké dýchání a uvolnění svalů.

Spánek a lucidní snění

Kvalitní spánek je pro dosažení lucidního snění klíčový. Dodržujte zásady spánkové hygieny, především pravidelný spánkový režim.

  • Choďte spát a vstávejte každý den ve stejnou dobu, i o víkendu.
  • Zajistěte si v ložnici ticho, tmu a chladnou teplotu.
  • Před spaním nepijte kávu a alkohol a nekuřte.
  • Dopřejte si relaxační aktivity, jako je čtení, koupel nebo meditace.
  • Nezapomeňte na vybavení ložnice. Robustní a pohodlná masivní postel, která podporuje správnou polohu těla, je důležitá pro kvalitní spánek. Ujistěte se, že vaše postel nevrže a poskytuje dostatek prostoru pro pohyb.
  • Investujte do kvalitní matrace, která poskytuje dostatečnou oporu a komfort a která odpovídá vašemu tělu a spánkovým potřebám. Paměťová pěna, latex nebo matrace ze studené pěny mohou poskytovat optimální komfort.
  • Kvalitní polštáře a přikrývky, které regulují teplotu a zaručují pohodlí, jsou klíčové pro klidný spánek. Vyberte si takové materiály, které jsou prodyšné a hypoalergenní.
  • Elektronická zařízení vypínejte alespoň hodinu před spaním.

Výběr správné matrace a lůžkovin může mít významný dopad na kvalitu vašeho spánku a následně i na schopnost lucidního snění.



Nejnovější články v kategorii: Výběr matrace

Zárukou kvalitního a pohodlného spánku je zónová matrace

Zárukou kvalitního a pohodlného spánku je zónová matrace

Kategorie: Výběr matrace

Pro koho jsou zónové matrace vhodné? Jaký počet zón zvolit a co je na jednotlivých zónách výjimečné? Poradíme vám.
Číst více
Topper pro komfortní spánek i ochranu matrace

Topper pro komfortní spánek i ochranu matrace

Kategorie: Výběr matrace

Určitě jste se už někdy setkali s tímto pojmem, ale nevíte přesně, co je topper? Poradíme Vám i s jeho výběrem.
Číst více

Proč si vybrat taštičkovou matraci?

Proč si vybrat taštičkovou matraci?

Kategorie: Výběr matrace

Jaký je rozdíl mezi pružinovou a taštičkovou matrací a pro koho jsou taštičkové matrace nejvhodnější?
Číst více
Doručení do 3 dnů
u produktů z našeho vlastního skladu
Produkty na míru
velký výběr atypických rozměrů
Doprava zdarma
u vybraných produktů
23 kvalitních značek
Česká republika, Slovenská republika, Německo, Itálie