► DOPRAVA ZDARMA při nákupu nad 7 000 Kč!

► DOPRAVA ZDARMA při platbě předem pro značky Tropico, Slumberland, Ahorn, Curem a Dreamlux! Víc o dopravě tu.


Spánková paralýza – realita nebo sen?

Kategorie: O spaní


Spánková porucha, při které bude vaše tělo ochrnuté, budete bezmocní, zažijete stavy úzkosti a potrápí vás halucinace. To je spánková paralýza. Bývá označována jako stav, kdy je člověk uvězněn mezi spaním a bděním. Mozek vnímá realitu pouze zčásti, ale nedokáže definovat, co je skutečnost a co je sen. Proč se toto děje? Proč se po ihned po usnutí nemůže člověk pohnout, slyší zvuky, pociťuje děs, tak na hrudi a prožívá noční můry? Koho spánková nemoc postihuje a jaké má spánková paralýza příčiny?

Obsah:

Spánek a spánková nemoc

Pro pochopení toho, co je spánková paralýza, je nutné vědět, že v průběhu spaní se střídají dvě fáze spánku – REM fáze a non-REM fáze. Nejdelší REM fáze probíhá u malých dětí, u nich zabírá polovinu doby spánku. S dalšími lety množství REM spánku klesá. Pro tuto fázi je typická zvýšená aktivita mozku. Oční víčka se rychle pohybují a střídají se různé druhy snů - špatné sny, hezké sny i živé sny. Probíhá také vědomé čili lucidní snění, zážitky jsou reálné, i když si člověk uvědomuje, že vlastně spí. Mozek myslí a zabývá se i tím, co se děje v nevědomí. Tělo se nepohybuje, celkově je tělesná aktivita ztlumená. V tomto případě lze člověka lehce vzbudit a většina lidí si své sny alespoň zčásti pamatuje.

Non-REM spánek, náměsíčnost a noční děsy

V non-REM fázi zažívá naopak mozek útlum činnosti. Jde o velmi hluboký spánek. V tomto stavu o sobě člověk neví, je těžké ho probudit. Po probuzení se těžko orientuje a potřebuje nějaký čas, aby se vzpamatoval. I v této fázi se zdají sny, není jich však tolik a hůře se pamatují. Tělo se však může hýbat, svaly tolik nerelaxují a lze je vůlí ovládat. Pokud má člověk zlé sny nebo noční můry, může se pohybovat. Proto v této době může trpět náměsíčností. Při ní je postižená osoba ve stavu hlubokého spánku a neuvědomuje si, že např. chodí po domě. Když se vzbudí, nepamatuje si, co dělala.

Typické znaky spánkové paralýzy

Podle čeho můžete usoudit, že trpíte spánkovou paralýzou?

  • Uvědomujete si, že se nacházíte ve stavu mezi bděním a spánkem.
  • Ve spánku máte často halucinace a pociťujete velmi silný strach.
  • Váš mozek sice většinou ví, co je skutečné, ale neumí oddělit realitu od podvědomí a snů.
  • Neovládáte svalstvo, připadáte si ochrnutí.
  • Nedokážete promluvit.
  • Zažíváte noční běsy a halucinace, které jsou horší, než klasické zlé sny a noční můry.
  • Pociťujete silnou úzkost a tlak na spáncích.

Spánková obrna je způsobována uvolňováním určitých chemických látek do těla. Toto uvolňování řídí mozek, který tlumí svalové funkce a zabraňuje tak případnému zranění při prožívání snu.

Co se děje při spánkové paralýze

Potřebujete více informací o průběhu spánkové paralýzy?

Každý, kdo ji zažil, říká, že je to naprosto živá noční můra. Tělo je jako ochrnuté, ale člověk prožívá halucinace. Ty mohou být sluchové nebo zrakové, často oboje.

Zkoumáte své noční můry? Druhy jsou různé, děsivé jsou například sny o smrti nebo útoky přízraků a monster. Jak dlouho trvá sen, je velmi různé, záleží na každém jedinci. Také paralýza probíhá u každého jinak. Někdo slyší zvláštní strašidelné zvuky, jiný má pocit, že je někým pozorován, pociťuje přítomnost zla a cítí se bezmocný. Mnozí mají také dojem tlaku na hrudi a omezeného dýchání. Proč se nám zdají sny takového charakteru? Tyto stavy mohou mít více příčin, sny jsou zájmem mnoha vědců i badatelů.

Koho spánková paralýza postihuje

Spánková paralýza může postihnout kohokoli a může být i nebezpečná, například noční můry v těhotenství by mohly mít nepříznivý dopad na vývoj plodu, u dětí mohou způsobit strach ze spánku nebo usínání. Záleží na míře děsivosti, druhy můr jsou opravdu různé. Lidé si často kladou otázku, co znamená, když se mi o někom zdá, zda sen nemůže hrůznou realitu předvídat nebo přivolat. Sny probíhající ve spánkové paralýze vyvolávají mnoho otázek, které nelze uspokojivě zodpovědět.

Nejčastěji postižení bývají mladší lidé, zvláště ti, kteří holdují alkoholu, zkouší různé drogy nebo dlouhodobě ponocují. Svůj vliv má také poloha při spánku, doba usínání, psychický stav, vyčerpání a stres či psychické poruchy.

Jaké jsou příčiny spánkové paralýzy

Spánkovou paralýzou alespoň někdy zažila cca třetina lidí, jen málo z nich ji zažívá opakovaně. Příčiny nejsou přesně definovány, ale jedná se pravděpodobně o

  • jedince, kteří jsou opakovaně dlouhodobě vystavováni stresu
  • jsou ve stavu vyčerpání
  • nespí nepřerušovaným spánkem
  • mají v posteli polštáři hodně podloženou hlavu
  • usnou a spí na zádech
  • prožívají lucidní snění

Každý z těchto lidí by uvítal radu, jak se zbavit nočních můr. Naštěstí je zde i léčba, ovšem nejlepší obranou je prevence.

Jak se léčí spánková paralýza

Vrací se vám spánková porucha často a opakovaně? Pak je čas na návštěvu lékaře – psychologa nebo psychiatra. Ten probere s pacientem celou situaci a příčiny, kvůli kterým vznikají noční můry. Jak se jich zbavit poradí nebo doporučí pomocné prostředky. Spánková paralýza jako taková není nebezpečná, člověka však mohou ohrozit její důsledky. Pokud se člověk obává usnout, může mít halucinace z nedostatku spánku. Bývá pak podrážděný, nesoustředěný a depresivní.

Důležité je naučit se se spánkovou paralýzou žít a vědět, jak se zachovat i v průběhu noční můry. Důležité je nepropadat panice a nebránit se, tím by se děsivý stav ještě zhoršil. Dobré je také opakovat si, že to, co se děje, není skutečnost. Tím se člověk může značně uklidnit.

Prevence někdy postačí

Pokud vás častěji netrápí spánková paralýza, léčba u odborníka není nezbytná. Stačí dodržovat určitá pravidla, která zabrání opakovat noční můry.

Jak se jich zbavit?

  • Spěte pravidelně a dostatečně dlouho – od šesti do osmi hodin.
  • Choďte spát ve stejný čas.
  • Vyvarujte se větších dlouhodobých stresů.polštář
  • Snažte se neusnout v poloze na zádech.
  • Nemějte v posteli vysoko nastláno, používejte menší kvalitní polštáře. Také vhodné a příjemné lůžkoviny přispějí ke kvalitnímu spánku.
  • Vyberte pohodlnou kvalitní matraci, která vám umožní nerušený spánek. Výběru matrace opravdu věnujte čas.
  • Místnost, kde spíte, zatemněte a vyvětrejte.ortopedická matrace
  • Prostředí musí být tiché a postel vhodně umístěná mimo rušivé vlivy.
  • Před spaním nepožívejte alkohol ani jiné omamné látky.
  • Těsně před spánkem nepoužívejte mobilní telefon.
  • Dbejte na vhodnou stravu, naposledy jezte alespoň dvě hodiny před spaním, vyhněte se těžším jídlům.

Pomoci vám může také spolunocležník, který vás ze zajetí nočních můr dokáže probudit. To sice bývá těžké a chvíli budete zmatení, ale zbytek spánku už bude klidný.

Pohledy na spánkovou paralýzu jsou různé

Spánková paralýza není žádnou novinkou. Lidé se ji snaží vysvětlovat nejrůznějšími způsoby již od dávných věků. Byla považována za očarování, kletbu, posedlost duchy a podobně. Jako léčba se používala modlitba, probouzení nebo například změna místa spánku.

Ezoterici vidí spánkové halucinace jako reálné vjemy, změnu stavu vnímání. Je považována za počátek lucidního snění a dochází při ní k astrálnímu cestování, kdy se duše během spánku ocitá na jiných místech. Toto snění je vědomé a probíhá za REM spánku.



Nejnovější články v kategorii: O spaní

Spánek - vše co jste potřebovali vědět

Spánek - vše co jste potřebovali vědět

Kategorie: Co by vás mohlo zajímat

https://www.dreamlux.cz/spankova-paralyzaPři spánku dochází k regeneraci našeho organismu, proto je spánek pro náš život velmi důležitý. Jaké jsou fáze spánku a jak se mění potřeba spánku v průběhu života?

Číst více
Chrápání – proč nás trápí a jak se ho zbavit

Chrápání – proč nás trápí a jak se ho zbavit

Kategorie: Co by vás mohlo zajímat

Chrápání vás budí po celou noc a narušuje vám manželské soužití. Jaké jsou příčiny chrápání, jak se ho chrápání účinně zbavit?
Číst více

Nespavost - tipy jak s ní zatočit

Nespavost - tipy jak s ní zatočit

Kategorie: O spaní

Nemůžete večer usnout? Budíte se několikrát za noc a pak už nemůžete zabrat? Probouzíte se brzy nad ránem? Spíte neklidně a ráno se cítíte unavení a malátní?
Číst více