U množství produktů DOPRAVA ZDARMA, DOPRAVA ZDARMA i při nákupu nad 7 000 Kč! Víc o dopravě a možnostech platby najdete zde.


Nedostatek spánku výrazně ovlivní vaše zdraví

Kategorie: O spaní


Nedostatek spánku je typickým znakem dnešní doby. Nabídka večerní zábavy je obrovská a noční život výrazně zkracuje dobu spánku. Modré světlo vyzařované mnoha různými přístroji navíc narušuje kvalitu tohoto odpočinkového času.

Spánkový deficit, zvláště, je-li dlouhodobý, je příčinou celé řady zdravotních problémů. Ovlivňuje nejen tělo, ale také mysl. Spánková deprivace může dojít až do extrému, kdy dojde k celkovému vyčerpání organizmu a postižený může zemřít.

Deficit spánku je příčinou mnoha chronických onemocnění, z nichž některá mají závažný charakter. Ptáte se, co se stane, když nebudu spát dostatečně dlouhou dobu? Odpověď najdete na následujících řádcích. 

Obsah:nedostatek spánku

Jak dlouho vydrží člověk bez spánku

Rekord v nespaní je 264 hodin. Nejdéle bez spánku vydržel v roce 1965 Američan Randy Gardner, sedmnáctiletý student, který dokázal nespat 11 dní. Tento experiment byl zastaven lékaři, protože se blížilo naprosté vyčerpání organizmu, které by mladíka ohrozilo na životě. I když se jednalo o světový rekord, měl u něj nedostatek spánku důsledky jako útržkovité myšlení, poruchy paměti a halucinace.

Již 24 hodin bez spánku způsobuje náznaky spánkové deprivace. Pokusy byly činěny i na zvířatech, která po několika dnech bez spánku reagovala jako po velkém stresu. Po 15 dnech pak došlo k úhynu na celkové vyčerpání organizmu. Údajný ruský spánkový experiment měl napomoci vojákům vydržet bez spánku co nejdelší dobu, skončil však neúspěšně. Již po pěti dnech po použití speciálního plynu mělo dojít k výrazným změnám v chování, které se změnilo v naprosté šílenství. Ruský spací experiment musel být ukončen a vědecké záznamy o něm se nedochovaly.

Jak dlouho by měl člověk spát

Život je se spánkem nerozlučně spojený. Dospělý člověk by měl spát alespoň 6 až 8 hodin. Pokud spí méně, trpí ospalostí v průběhu dne. Potřeba spánku je individuální, u různých jedinců se liší. Záleží také na věku. Rozhodně nelze počítat s tím, že se spánková deprivace dožene delším spánkem o víkendu. Málo spánku takto nahradit nelze.

Pokud budete 24 hodin nebo i 48 hodin bez spánku jednou za dlouhý čas, budete se s tím sice delší dobu vyrovnávat, ale nic se vám nestane. Není potřeba zkoušet, jak dlouho vydrží člověk bez spánku, vědecké důkazy negativního vlivu nedostatku spánku jsou jasné a přesvědčivé. Fyzické i psychické zdraví je tak ohroženo v mnoha ohledech. Kromě jiného mohou přijít halucinace v noci i ve dne, vidění bude rozostřené a podobně.

Spánkový deficit ovlivňuje mozek

Jak poznáte spánkový deficit? 

Příznaky mohou být: 

  • každodenní únava,
  • roztěkanost,
  • neschopnost koncentrace,
  • pokles schopností.

Mohou se objevit i halucinace. Příčiny takových stavů mohou sice být různé, ale pokud nedostatečně spíte, bude se pravděpodobně jednat o nedostatek spánku. Projevy se sice mohou u každého člověka lišit, ale u všech se objevuje zhoršená nálada, problémy s pamětí, neschopnost soustředění, špatná koordinace pohybů, přehlédnutí případného ohrožení.

K zdravotním důsledkům patří zvýšený krevní tlak, riziko tloustnutí nebo onemocnění cukrovkou, hormonální nerovnováha, kardiovaskulární obtíže, demence a další.

Jen samotná délka spánku nezajistí jeho kvalitu 

Dokonalý odpočinek není jen správná délka spánku, ale i jeho průběh, kvalita. Proto potřebujete spát ve vhodném prostředí a zvolit si také tu nejvhodnější postel a lůžkoviny.

Investice do postele, roštu, kvalitní matrace, ale také do polštáře, přikrývky a povlečení se vám mnohonásobně vrátí v přínosu k vašemu zdraví.

Správná poloha páteře, maximální pohodlí a zásady zdravého spánku zajistí dokonalou relaxaci a výkonnost po celý den. Velmi důležitá je také doba usínaní. Pokud máte problém s usínáním vyzkoušejte navečer například čaj z meduňky, nebo sáhněte po CBD oleji, který vám pomůže uklidnit organismus a způsobí rychlejší usínání.

Nastavte si pravidelný spánkový režim: 

  • Chodit spát i vstávat ve stejnou dobu.
  • Dodržujte dostatečnou dobu spánku.
  • Těsně před spaním nejezte.
  • V ložnici si zajistěte ticho, klid a tmu.
  • Vyplatí se také zdravá strava a pravidelný pohyb.
     

Pak si budete moci užívat všech pozitiv, která přináší kvalitní spánek.
 



Nejnovější články v kategorii: O spaní

Jak se zbavit bolesti zad v noci a ráno?

Jak se zbavit bolesti zad v noci a ráno?

Kategorie: Co by vás mohlo zajímat

Trápí vás v noci bolesti zad? Probouzíte se ráno s bolestí v kříži? Vyzkoušejte spaní na zádech s polštářem pod koleny a anatomickým polštářem pod hlavou.
Číst více
Tipy, jak útulně zařídit malou ložnici

Tipy, jak útulně zařídit malou ložnici

Kategorie: Co by vás mohlo zajímat

Jaké barvy a jaký nábytek zvolit do malé ložnice, tak aby byla pořád útulná? Postel s úložným prostorem nebo rozkládací postel je do malé ložnice to pravé.

Číst více

Orgánové hodiny a biorytmy určují čas aktivity i relaxace

Orgánové hodiny a biorytmy určují čas aktivity i relaxace

Kategorie: Co by vás mohlo zajímat

Jak fungují naše jednotlivé orgány podle hodin? Orgánové hodiny nám ukazují, kdy jsou které orgány aktivní a kdy naopak odpočívají. Sledujte biorytmus svého těla.

Číst více
Doručení do 3 dnů
u produktů skladem
Produkty na míru
velký výběr atypických rozměrů
Doprava zdarma
u většiny produktů
14 kvalitních značek
Česká republika, Slovenská republika, Německo, Itálie