U množství produktů DOPRAVA ZDARMA, DOPRAVA ZDARMA i při nákupu nad 7 000 Kč! Víc o dopravě a možnostech platby najdete zde.


Zdravý spánek je předpokladem celkové pohody

Kategorie: O spaní


Probouzíte se ráno rozlámaní a bez nálady a máte pocit, že jste si vůbec neodpočinuli? Pak nemáte dostatek kvalitního spánku.

Pokud se to stává jednou za čas, není nevyspání žádný problém. Trvá-li však tento stav delší dobu, můžete očekávat potíže. Bez zdravého spánku nedosáhnete fyzické ani duševní pohody, nepodáte dostatečný pracovní výkon, nesoustředíte se a budete mít potíže s pamětí. To, že prospíme velkou část svého života, má své opodstatnění.

Zdravé spaní je zárukou regenerace organizmu a velmi ovlivňuje celkovou kvalitu života. Jak a proč se tedy dobře vyspat? Podívejte se na několik zásadních důvodů a návrhů, jak spaní zlepšit a dosáhnout optimálního stavu.

zdravý spánekObsah:

Dobrý spánek není ztráta času

V běžném denním životě se musíme soustředit a dělat co nejméně chyb. Proto potřebujeme dostatek odpočinku, který mozku poskytne zotavení a nebude nás trápit nespavost nebo poruchy spánku.

Když nejsme vyspaní, mohou nás trápit např.:

  • výkyvy nálad,
  • citové výbuchy,
  • zkratovité jednání
  • či deprese.

Při nedostatku spánku se zhoršují i partnerské vztahy, klesá zájem o partnera a sex. Také tělo trpí – snižuje se imunita, člověk více podléhá nemocem. Zvyšuje se naopak riziko civilizačních nemocí, srdeční selhání, mozkové příhody, vysoký krevní tlak.

Tělo nemá dostatek energie a snaží se ji získat jiným způsobem, především jídlem. Typické je pak přejídání, obezita, poruchy trávicí soustavy, cukrovka, rakovina tlustého střeva a další. Mohou se objevit i jiné potíže, jako je porucha orientace, motoriky či rovnováhy. Přitom stačí dodržovat určité zásady a dobré spaní se pro vás stane standardem.

Zaveďte pevný spánkový režim

První věcí, kterou pro zdravý spánek můžete udělat, je zavést si rutinu do celkového režimu dne a spánku zvláště.

  • Nespěte přes den, spánek v noci pak bude lepší a hlubší.
  • Pozdě odpoledne již nepijte kávu ani čaj, kofein není pro spánek tím pravým.
  • K večeři si dejte jen něco lehkého, vyhněte se pálivému koření nebo potravinám s vysokým obsahem tuku.
  • Ideální volbou je nejíst alespoň dvě hodiny před spánkem.
  • Před spaním ani necvičte, příliš byste se probrali.
  • Zvolte si čas, kdy se každý den odeberete do postele.
  • Vytvořte si klidový režim, jako je třeba sprchování, poslech hudby, četba a podobně.
  • Stále se vám nedaří rychle usnout? Možná je to prostředím, které vám brání v tom, jak zdravě spát.

Pozor na teplotu v ložnici

Zdravá ložnice – to není jen vybavení místnosti, ve které spíte, ale také teplota. Vytvořte si optimální podmínky pro svůj svět spánku.

  • Pro dobré sny je vhodnější chladnější vzduch, mezi 16-18 stupni.
  • Malé děti a lidé vyššího věku potřebují o maličko tepleji.
  • Obecně by teplota v ložnici neměla klesnout pod 12 stupňů a neměla by ani překročit 24 stupňů.
  • Nízká teplota nás ruší hrozbou ochlazení, vysoká zase příliš zvyšuje aktivitu.
  • Ložnici nepřetápějte, ani když trpíte na studené nohy. Raději si vezměte ponožky nebo přihoďte další deku.
  • A větrejte – čerstvý vzduch je pro kvalitu spánku nesmírně důležitý.

Úplná tma je pro spaní ideální volbou

ložniceSpánek a bdění nám určují naše vnitřní hodiny. Když se zešeří, začne náš mozek dostávat signály, že by se měl zklidnit a začít relaxovat. O tyto informace se postará hormon melatonin. Ten se tvoří ve tmě a informuje mozek, že přišel ten správný čas pro vypnutí. Toto vše funguje za tmy. Pokud usnete za světla, budete sice spát, ale mozek bude stále pracovat a vy si neodpočinete.

Podobná situace nastane, když sice usnete ve tmě, ale budete muset v noci vstát a zajít třeba na toaletu. Zde pozor na ostré a jasné osvětlení, to by vás dokonale probralo a váš mozek ani tělo by si neodpočinuly. 

Problém by mohli mít lidé, kteří pracují na směny a potřebují se vyspat přes den. V takovém případě je nutné zainvestovat do dokonale stínících žaluzií nebo závěsů. Pomoci mohou i masky na oči, určené právě pro spaní.

Hluk a technika brání kvalitnímu spánku

Nepřítelem spánku je v současné době nadměrný hluk a moderní technika. Velkým problémem je například bydlení v centrech měst nebo poblíž frekventovaných komunikací, kde o zvýšený hluk rozhodně není nouze. Ovšem pro mnoho lidí není ideální ani absolutní ticho.

Některé jemné a uklidňující šumy jako meditační hudba mohou být tím, co na spaní budou tito jedinci potřebovat. Také různé chytré přístroje jsou příčinou špatného spánku. Neustále pípají, bzučí a jsou zdrojem zneklidňujícího modrého světla. Tato technika rozhodně k posteli nepatří, měla by být vypnutá nebo odložená v jiné místnosti.

Postel pouze pro spánek

zdravotní matracePostel by měla sloužit hlavně k odpočinku, proto bychom v ní neměli sledovat televizi, pracovat, číst si a podobně. Také výběru postele bychom měli věnovat dostatek času. Při výběru nezapomeňte také na správnou výšku postele. Aby nám postel dobře sloužila, musí být vybavena kvalitním roštem  a patřičným druhem matrace. Matrace na spaní je také vhodné včas měnit, nečekat, až budou proleželé tak, že se na nich nebude dát spát.

Investice do kvalitní zdravotní matrace se určitě vyplatí. Svět matrací je bohatý a nabídka tak široká, že dokáže uspokojit každého zájemce o nový výrobek. Nevíte si rady s výběrem matrace a bojíte se, abyste nevybrali příliš tvrdou nebo měkkou matraci? Neváhejte s obraťte se na nás, moc rádi vám poradíme nejen s volbou odpovídající matrace, ale doporučíme i vhodný postelový rošt a velikost matrace.

Soustřeďte se také na výběr polštáře, peřiny nebo povlečení. Pokud se jedná o povlečení, tak nově na trhu můžete najít velice kvalitní protiroztočové povlečení z nanovláken.

A od věci nebude ani pořídit potah na matrace, který vaši novou investici spolehlivě ochrání.

Co ještě můžete udělat pro zdravé spaní

Čisto v hlavě, žádné myšlenky, které by vás trápily a bránily vám usnout – to je jeden z předpokladů kvalitního spaní.

  • Pomoci může i procházka po večeři. Nedělejte však žádné náročnější činnosti a necvičte, probrali byste se a měli pak potíže s usínáním.
  • Vyhněte se alkoholu, po jeho konzumaci sice budete mít pocit, že jste rychle usnuli, ale vaše tělo místo odpočinku odbourávalo alkohol, takže druhý den svěží nebudete. Pokud se potřebujete napít, stačí čistá voda.
  • Ve večerních hodinách ani nekuřte, nikotin vás povzbudí a vůbec se vám nebude chtít spát, navíc spánek nebude dostatečně kvalitní.
  • Správné návyky jsou důležité, dobrý spánek je předpokladem úspěšného, kvalitního a zdravého života.
  • Rozvrhněte si ložnici podle Feng Shui a možná konečně budete spát klidným a nerušeným spánkem.


Nejnovější články v kategorii: O spaní

Orgánové hodiny a biorytmy určují čas aktivity i relaxace

Orgánové hodiny a biorytmy určují čas aktivity i relaxace

Kategorie: Co by vás mohlo zajímat

Jak fungují naše jednotlivé orgány podle hodin? Orgánové hodiny nám ukazují, kdy jsou které orgány aktivní a kdy naopak odpočívají. Sledujte biorytmus svého těla.

Číst více
Nedostatek spánku výrazně ovlivní vaše zdraví

Nedostatek spánku výrazně ovlivní vaše zdraví

Kategorie: O spaní

Dlouhodobý nedostatek spánku vede ke zdravotních problému. Příznaky jsou ospalost, únava, problémy s pamětí a tloustnutí. Kolik hodin máme tedy spát?

Číst více

Feng Shui ložnice - pozitivní energie i při spánku

Feng Shui ložnice - pozitivní energie i při spánku

Kategorie: Co by vás mohlo zajímat

Seznamte se s principy Feng Shui a použijte některé z nich pro svou ložnici.
Číst více