U množství produktů DOPRAVA ZDARMA, DOPRAVA ZDARMA i při nákupu nad 7 000 Kč! Víc o dopravě a možnostech platby najdete zde.


Věk a délka spánku spolu souvisí

Kategorie: O spaní


Spánek k našemu životu neoddělitelně patří. Je nesmírně důležitou součástí regeneračního procesu těla i duše. Během života člověka se mění kvalita spánku i potřeba jeho určité délky.

Jinak spí kojenec, jinak dítě, dospívající, dospělý nebo senior. Kromě věku má vliv na délku spánku také styl života a zdravotní stav. Velmi mnoho nebo naopak málo spánku nepřispívá ke zdraví.

Optimální délka spánku je značně individuální, příliš dlouhý spánek znamená zvýšení rizika onemocnění chorobami, jako je cukrovka, obezita či kardiovaskulární potíže. Dlouhodobý krátký spánek způsobuje oslabení končetin, špatné trávení, motolice a zhoršuje se i soustředění. V každém věku je potřeba určitá míra kvality spánku. K tomu významně přispívá výběr vhodné postele, postelového roštu a matrace. I ty je potřeba vybrat se zřetelem na věk uživatele.Délka spánku

Obsah:

Délka spánku je podmíněna geneticky

Délka spánku podle věku není jediným měřítkem pro přesnější časový údaj. Doba spánku je určena také genetikou, proto doporučená potřeba spánku bývá spíše orientační. Neřiďte se tedy žádnými údajně přesnými normami, ideální doba spánku je skutečně individuální.

Kolik hodin spánku potřebuje obecně dospělý člověk? Většinou se uvádí 8 hodin, ale důležité je to, aby se vystřídaly jednotlivé spánkové cykly.

Jak člověk stárne, má lehčí spánek a často mu stačí spát méně. Pokud vás zajímají přibližné doby potřebného spánku, pomůže vám některá spánková kalkulačka. Ta vám řekne, jaká je vhodná délka spánku dle věku.

Délka spánku u dětí je samozřejmě jiná

Jak dlouho spí novorozenec?

  • Do tří měsíců může prospat od 14 do 17 hodin za den. Spánek miminka zabírá většinu dne, je nesmírně důležitý pro další bezproblémový vývoj dítěte.
  • Spánek kojence je o maličko kratší, většinou se pohybuje od 12 do 15 hodin denně.
  • Spánek miminek od 11 měsíců se postupně zkracuje, i když batolata ještě dokáží prospat až 14 hodin.
  • Spánek ročního dítěte by měl zabrat alespoň 11 hodin ze dne.
  • Poměrně dlouho spí i předškoláci, kolem 10 až 13 hodin. Ve věku předškolním je vhodný také spánek po obědě, umožní dítěti nasbírat potřebné síly a odpočine si i nervová soustava.
  • Spánek dětí školního věku tvoří minimálně 9 hodin za den. 

Večerní režim u dětí podpoří spánkové návyky

Délka spánku u dětíZvláště u dětí je nutná spánková hygiena, na kterou by si měly zvykat již od dětství. Důležitý je nejen denní režim, ale také večerní rutina.

  • Již cca hodinu před uložením do postele by se měla v dětském pokoji vypnout veškerá elektronika.
  • Během koupání a čištění zubů je vhodné pokojík vyvětrat.
  • Když se děti uloží do postele, mohou jim rodiče vyprávět nebo přečíst pohádku.
  • Pro kvalitní spánek je i pro děti důležitá odpovídající postel, kvalitní rošt a matrace pro děti odpovídající věku i poloze při spánku.
  • U malých dětí oceníte i chránič matrace, který pomůže lehce odstranit následky nočních nehod.

Potřeba spánku postupně klesá

S přibývajícím věkem potřebuje člověk spát stále méně. Teenagerům stačí 8 až 10 hodin denně, mládeži a dospělým 7 až 9 hodin denně, zatímco seniorům (přibližně od 65 let) stačí 7 až 8 hodin i méně.

Starší spící člověk má lehčí spánek, častěji se budí a spánkové cykly již nejsou pravidelné. Kvalita spánku klesá již od třicátého roku věku, výrazně se zhoršuje po dalších 10 letech a od padesátého roku věku je již významně zhoršená. Klesá totiž tvorba melatoninu, což je spánkový hormon odpovědný právě za kvalitu spánku. Častá nevyspalost je pak kompenzována spánkem během dne, což je u seniorů zcela běžné.

I spánek dospělých potřebuje pravidla

U dospělých jedinců se vyskytují velmi časté poruchy spánku, například spánková apnoe, nespavost nebo často i chrápání. Nejčastější příčinou těchto poruch je špatná spánková hygiena a stres.

Kvalitu spánku vám může zaručit dodržení několika pravidel.

  • Doba, kdy máte jít spát a vstávat, by měla být vždy stejná, a to i o víkendech.
  • V ložnici by neměla být elektronika, měla by být vyvětraná a s nižší teplotou. Optimální teplota je kolem 18 stupňů.
  • Dalším požadavkem je zatemnění a ticho.
  • Kvalitní postel, rošt a matrace by měly být samozřejmostí. Při výběrem matrace a postele se nevyplatí spěchat. Zaměřte se také na správnou výšku postele.
  • Přes den by se člověk měl vyhnout pospávání a těsně před spaním nejíst těžší jídla, nepít alkohol a nekouřit.
  • Senioři by neměli příliš spát během dne a věnovat se více aktivní činnosti, aby se dostatečně vyčerpali.
  • Vhodné jsou procházky na čerstvém vzduchu, přiměřený stravovací režim s dostatkem potravin, které podpoří tvorbu spánkového hormonu.


Nejnovější články v kategorii: O spaní

Orgánové hodiny a biorytmy určují čas aktivity i relaxace

Orgánové hodiny a biorytmy určují čas aktivity i relaxace

Kategorie: Co by vás mohlo zajímat

Jak fungují naše jednotlivé orgány podle hodin? Orgánové hodiny nám ukazují, kdy jsou které orgány aktivní a kdy naopak odpočívají. Sledujte biorytmus svého těla.

Číst více
Nedostatek spánku výrazně ovlivní vaše zdraví

Nedostatek spánku výrazně ovlivní vaše zdraví

Kategorie: O spaní

Dlouhodobý nedostatek spánku vede ke zdravotních problému. Příznaky jsou ospalost, únava, problémy s pamětí a tloustnutí. Kolik hodin máme tedy spát?

Číst více

Feng Shui ložnice - pozitivní energie i při spánku

Feng Shui ložnice - pozitivní energie i při spánku

Kategorie: Co by vás mohlo zajímat

Seznamte se s principy Feng Shui a použijte některé z nich pro svou ložnici.
Číst více